De Vereniging

Het Haarlems Bach Ensemble verzorgt onder de titel “Bach in de Binnenstad” vijf concerten per jaar op de zaterdagmiddag in de Doopsgezinde Kerk aan de Frankestraat in Haarlem. Dit zijn evenementen met sfeer en traditie, die een breed publiek trekken. Tijdens deze concerten worden meestal cantates van Johann Sebastian Bach uitgevoerd, maar ook werken van tijdgenoten.
Het ensemble speelt met speciale barokstokken, hetgeen bijdraagt  aan het eigen geluid en de herkenbare kwaliteit van het HBE. Voor de concerten worden voor de solopartijen zangsolisten van naam uitgenodigd en voor de benodigde extra instrumentale partijen worden ervaren en uitstekende instrumentalisten aangetrokken.
Sinds 1 april 2010 is Mark Lippe de dirigent van het ensemble.

De vereniging Haarlems Bach Ensemble, opgericht in 1953, bestaat uit 30 ervaren zangers en 16 orkestleden, eveneens ervaren instrumentalisten. Het ensemble werkt voortdurend aan de eigen ontwikkeling en van onze leden verwachten we grote muzikale inzet. Elk ensemble lid doet periodiek opnieuw auditie.